Online marketing
Ook wel internetmarketing of e-marketing genoemd, is inmiddels een onmisbaar, maar vaak ook zeer complex deel, van vrijwel elk marketing- en communicatieplan.
E-mail marketing, affiliate programs, AdWords, banners, email nieuwsbrieven, bloggen, social media; de mogelijkheden op het gebied van online marketing zijn schier onuitputtelijk. Maar hoe maak je de juiste keuze uit deze enorme berg aan mogelijkheden?
Meetbaarheid
Groot voordeel van bijna alle online marketing tools is de meetbaarheid en de vaak relatief lage kosten. De verleiding is dan ook vaak groot om vanwege deze redenen te kiezen voor een verschuiving van het mediabudget van traditionele media naar online. Echter, de meest relevante component om de keuze voor een mediamiddel te bepalen blijft de mate waarin de doelgroep bereikt wordt met de boodschap die u wilt overbrengen. Welke media zorgen ervoor dat uw doelstellingen het beste worden bereikt?
Affiliated en Adwords
Een mooi voorbeeld van controleerbare e-marketing tegen lage kosten zijn affiliated programma’s. U stelt als adverteerder promotiemateriaal beschikbaar aan eigenaren van websites. Die plaatsen uw materiaal en krijgen een door u betaalde fee per transactie. Zeer geschikt als u een brede doelgroep heeft waarbij hoge aantallen bezoekers het voornaamste doel is.
Google AdWords is een andere populaire vorm van internet marketing. U bepaalt bij welke zoekwoorden uw advertentie mogelijk getoond gaat worden bij zoekopdrachten in Google. Vantevoren bepaalt u hoeveel budget u wilt uitgeven. Uw teksten en URL worden getoond in het bovenste ‘roze’ gedeelte bij de zoekresultaten in Google of in de rechterkolom met advertenties. U dient er wel rekening mee te houden dat ook de bezoeker ziet dat het om commerciële resultaten gaat.
Bloggen
Bij de keuze welke social media een rol gaan spelen in uw e-marketing strategie wordt bloggen vaak over het hoofd gezien. Bloggen heeft echter een aantal voordelen die van grote invloed kunnen zijn op uw online marketing inspanningen. De levensduur van blogposts is bijvoorbeeld langer dan die van Twitter berichten en kunnen meer dan 140 karakters bevatten. Uw SEO resultaat wordt aanmerkelijk verbeterd door het plaatsen van actuele, relevante blogposts. Daarnaast is het een uitgelezen mogelijkheid om interactie met uw doelgroep te zoeken. Bloggen is daarentegen wel minder goed meetbaar dan bijvoorbeeld affiliated programma’s of Google AdWords.
Conversie
Duidelijk is in ieder geval dat een goede content marketing strategie inmiddels een onmisbaar onderdeel behoort te zijn van elke marketingcommunicatiestrategie. Waardevolle content aanbieden via het juiste kanaal aan de juiste doelgroep is tegenwoordig onmisbaar als u doelgroepen aan u wilt binden. U kunt enorme inspanningen verrichten om bezoekers naar uw website te trekken, maar als de content niet goed is zullen de bezoekers niet overgaan tot enige vorm van conversie.
Graag brengen wij aan u een advies uit over de in te zetten online marketingtools en de wijze waarop dat op lange termijn relevant kan worden ingevuld. Dit kan een advies zijn gericht op één project of een advies op lange termijn voor uw gehele organisatie. Wij kunnen voor u de gehele uitvoering voor onze rekening nemen of op onderdelen ondersteunen. U bepaalt op welk gebied wij voor u van toegevoegde waarde zijn.