FAQ’s2018-11-20T11:44:37+00:00
A/B testen2015-06-18T14:42:55+00:00

Een marktonderzoekmethode om te onderzoeken wat de meest efficiënte campagne is. Door gebruikers te verdelen in groep A en groep B en ze allebei een andere campagne te tonen, krijg je op basis van de conversiepercentages inzicht in welke campagne het beste scoort of het beste past bij je doelstelling. A/B-testen worden toegepast bij websites, banners, nieuwsbrieven en e-mailmarketing.

Above the fold2018-11-20T11:44:48+00:00

Het gedeelte van de website dat gelijk zichtbaar is op je desktop, smartphone of tablet.

Ad-exchange2015-06-18T14:39:58+00:00

Digitale marktplaats waar vraag en aanbod van impressies samenkomen. De online verhandeling van vraag en aanbod kan alleen via deze manier plaatsvinden. Third party data, adservers, netwerken, alle partijen worden via een ad-exchange samengebracht en in milliseconden vinden vraag en aanbod elkaar en worden banners vertoond aan de juiste bezoeker.

Adserver2018-11-20T11:44:48+00:00

Een advertentieserver is een webserver die wordt gebruikt voor:

  • Het leveren van internetreclames en het meten van bijbehorende prestaties.
  • Een managementsysteem, dat gebaseerd is op een databank. Het verzorgt en beheert de beschikbare advertentieruimtes op het internet en kan reacties op banners onmiddellijk meten en evalueren. De adserver zorgt er ook voor dat de juiste advertenties worden getoond aan de juiste doelgroep op het juiste moment.
  • Een sleutelinstrument om de online vraag en het beschikbare aanbod van internetadvertenties samen te brengen.
AIDA model2015-06-11T16:08:28+00:00

Een marketingmodel dat door display advertising weer afgestoft en nieuw leven ingeblazen wordt. Het model is erop gebaseerd een doelgroep tot actie aan te zetten.  Attention en Interest zijn de typische momenten waarop je online gebruikers kunt beïnvloeden. Desire en Action zijn heel relevant voor retargeting en dynamische banners.

Affiliate Marketing2015-06-24T10:13:48+00:00

Deze vorm van online marketing laat zich het beste omschrijven als dienst-wederdienst. Derden promoten jouw product of dienst op hun website bijvoorbeeld en in ruil hiervoor ontvangen ze een percentage over de behaalde omzet. Vaak wordt er een affiliate netwerk ingezet, dat ook weer een deel van de omzet opeist.

Audiences2015-06-24T10:11:17+00:00

Als je veel traffic op je site hebt is het slim om gebruik te maken van de beschikbare audience tool. We kunnen profielen gaan verzamelen van je bezoekers door bepaalde pagina’s in je website te taggen. We leveren hiervoor een HTML/ Javascript code die je op deze pagina implementeert. Deze pixeltag zorgt ervoor dat informatie van de bezoekers doorgestuurd wordt. Belangrijke data voor toekomstige targeting campagnes! Bijvoorbeeld: Uit de tagging blijkt dat er veel veertigers op je website komen. Deze profielgegevens (audience) hergebruiken we in een volgende campagne en zo pushen we de campagne extra op sites waar die veertigers zich bevinden.

Benchmark2015-05-29T15:49:19+00:00

Op regelmatige basis vergelijken van de prestaties, in dit geval maandelijks.

Call to Action2015-06-11T16:26:31+00:00

Overhalen tot actie. In je bannerdesign is het van belang een geschikte call to action te plaatsen. Het ontwerp en inhoud moeten goed op elkaar afgestemd zodat je de sitebezoeker kunt overtuigen te klikken op de banner. Dat kan op een impliciete manier, op een expliciete manier, met aandacht voor vorm, kleur en beweging gerealiseerd worden.

CPM2015-05-29T15:47:37+00:00

Cost per Mille (kosten per duizend). Online advertenties kun je op verschillende manieren afrekenen. Via CPM betaal je per duizend bannervertoningen.

Contextuele targeting2015-05-29T15:48:48+00:00

Het tonen van je advertentie op basis van de inhoud van een website. Bijvoorbeeld een banner van de nieuwste wandelschoen op een website over wandelen en outdoorsporten.

Conversie2015-05-29T15:48:10+00:00

In de online marketing bedoelen we hiermee dat de bezoeker doet wat jij wil: klikken op een banner, aankoop doen in je webwinkel, adresgegevens achterlaten, invulformulier invullen etc.

Conversie attributie2015-06-11T15:49:55+00:00

Door het plaatsen van een targetingpixel kunnen we retargeting starten, maar we kunnen ook meten in hoeverre een banner heeft bijgedragen aan het binnenhalen van een nieuwe klant. Je kunt via conversie attributie het totale resultaat toeschrijven aan de diverse online kanalen die je ingezet hebt.

Cookies2015-06-24T10:16:27+00:00

Een tekstbestand of pixel tag die soms meegezonden wordt bij het laden van een website. Cookies zijn meestal bedoeld om gebruikers te herkennen. Je kunt ze inzetten voor het aanmaken van een eigen audience, om campagneresultaten te meten. Maar je kunt ze ook inzetten voor retargeting.

CPMV2015-05-29T15:47:07+00:00

Cost per Mille View (kosten per duizend ). Online advertenties kun je op verschillende manieren afrekenen. Via CPMV betaal je per duizend bannervertoningen, met als extra instelling dat alleen banners die daadwerkelijk in beeld geweest zijn en gezien zijn (minimaal 5 seconden volgens IAB Nederland) worden afgerekend.

CTR/ Click prestatie2015-05-29T15:46:21+00:00

Click Through Ratio of click prestatie. De verhouding tussen het aantal keren dat er op je banner is geklikt in verhouding tot het aantal keren dat de banner getoond is aan internetgebruikers. Je kunt het heel gemakkelijk uitrekenen:
Aantal kliks gedeeld door het aantal vertoningen en dan vermenigvuldigd met 100 = ctr percentage.
500 / 1.000.000 * 100 = 0,05%

Data-inkoop2015-05-29T15:45:10+00:00

Het online gedrag van internetgebruikers wordt opgeslagen en is beschikbaar voor gebruik van online marketing campagnes. De aanbieders van deze data worden third party genoemd. Aan de hand van de gewenste kenmerken bij de gedefinieerde doelgroep zullen via de third-party de data beschikbaar komen. De uitwisseling hiervan vindt in de adserver plaats.

Device targeting2015-06-11T15:58:15+00:00

Op apparaat niveau targeten. Zo kun je desktops volledig uitsluiten van campagnes en alleen banners vertonen op smartphones of vice versa. Jongeren maken veel gebruik van smartphones, apps en gaming consoles. Dan zou het interessant kunnen zijn om gebruik te maken van dit principe.

Display advertising2018-11-20T11:44:48+00:00

Vorm van online adverteren. We laten banners zien aan jouw doelgroep op displays: computer, tablet, smartphone, gameconsole en laptop.

DSP2015-06-11T16:30:40+00:00

Demand Side Platfom. Software die gebruikt wordt om impressies te kopen. Dit vindt veelal via RTB (real time bidding) plaats. Hier bevinden zich de adverteerders, mediabureau’s en bedrijven die display advertising aanbieden en bannerruimtes willen verwerven.

Dynamische banners2015-05-29T15:27:40+00:00

De dynamische banner is gebaseerd op retargeting en het profiel van de online consument. Retargeting en datagegevens zorgen ervoor dat we weten of iemand al interesse heeft getoond in je product. In dat geval tonen we een andere banner met een meer specifieke boodschap. Banners kunnen gekoppeld worden aan productfeeds, zodat altijd de juiste tarieven en meest recente data wordt getoond. De technische uitvoering vindt plaats via de adserver.

eCPC2015-06-11T16:05:55+00:00

Effectieve of verbeterde kosten per click. Bij onze sportpakketten betaal je op basis van CPM, maar afhankelijk van je campagnedoel kunnen we het CPC model kiezen. Het algoritme in dit model probeert alleen relevante impressies te kopen met als doel het aantal kliks te verhogen en de eCPC te minimaliseren

First Party Data2015-06-24T10:17:30+00:00

Data van bezoekers die van en op je eigen site afkomen. Het onder controle hebben van first party data zou een prioriteit voor elke website eigenaar moeten zijn. Deze data zijn zeer waardevol om doelgroepen te creëren, je contact met je klanten te verstevigen.

Frequency Cap2015-06-11T16:03:53+00:00

Bij een bannercampagne kun je instellen hoe vaak je banner op een dag, week getoond wordt. Als je dit strategisch goed inzet voorkom je irritatie bij de gebruiker/ potentiële koper. Een strategie kan ook zijn dat je de frequentie uitzet. Dit zou een goede keuze zijn in combinatie met een dynamische bannercampagne.

Generatie Z2015-06-11T16:07:15+00:00

Iedereen die geboren is tussen de jaren 1992 en heden, de generatie die altijd online is. In 2015 is deze groep 23 jaar en jonger. De potentiële kopers van morgen.

 

Geografische targeting2015-06-11T15:46:33+00:00

Een bezoeker uit Nederland komt op je site en een bezoeker uit Duitsland ook, dan kunnen we aangeven dat alleen de bezoeker uit Duitsland de banner te zien krijgt. Deze geografische targeting kan op verschillende manieren worden toegepast. Zo kunnen we stedelijke gebieden targeten, beurzen of specifieke sportevenementen in een straal van een aantal kilometers.

Google adwords2015-05-29T15:43:28+00:00

Advertentieprogramma van Google dat gebaseerd is op zoekwoorden in de zoekmachine.

Hypermobiel targeten2015-05-29T15:43:00+00:00

Het tonen van advertenties gekoppeld aan locaties (scholen, beurzen, winkelcentra etc.) of specifieke sportevenementen.

IAB Nederland2015-05-29T15:41:54+00:00

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) Nederland is de brancheorganisatie voor digital advertising en de interactieve marketing industrie. IAB Nederland houdt zich primair bezig met de professionalisering en stimulering van deze sector. IAB Nederland vertegenwoordigt exploitanten, reclamebureaus, adverteerders, mediabureaus, tv- en mediabedrijven en mobiele telefonieaanbieders. IAB Nederland werkt nauw samen met IAB Europe en IAB USA.

Location based marketing (LBA)2015-06-11T16:02:23+00:00

Je kunt tegenwoordig op ieder moment van de dag een smartphone targeten. Deze manier van adverteren zorgt ervoor dat je op het gewenste moment op de gewenste locatie een banner toont via de smartpone. Je loopt door de winkelstraat en je loopt langs een winkel. Precies op dat moment wordt de aanbieding van de winkel vertoond via een banner.

Netwerk2015-06-24T10:12:35+00:00

Iedereen kent Google. Google is één van de vele netwerken waar sites bij aangesloten zijn. Een greep uit de meest bekende Nederlandse advertentienetwerken: Sanoma, Telegraaf Media Groep, Marktplaats. Maar ook Facebook, Youtube en Google. In totaal zijn er wereldwijd 54 netwerken, waar alle 33.000 internationale websites onder vallen. Wij kunnen jullie toegang verschaffen tot al deze netwerken, of een selectie hiervan.

Private Deals2015-05-29T15:41:25+00:00

Bestaande overeenkomsten met uitgevers van websites kunnen we meenemen in de prestaties en statistieken van online campagnes. Dit kan via het dashboard in onze adserver heel gemakkelijk geïmplementeerd worden.

Productfeed2018-11-20T11:44:48+00:00

Een productfeed is een exportbestand uit je eigen productdatabase die achter je website zit. Ook wel datafeed of XML feed genoemd. We kunnen via de adserver productfeeds opnemen in de campagne om zo actuele en dynamische banners te laden. Een productfeed levert bijvoorbeeld informatie over de beschikbaarheid van bepaalde artikelen, de actuele prijs, kleur, maat, een url naar het product, enkele productafbeeldingen etc.

Publisher2015-06-11T16:23:33+00:00

Uitgever van websites in deze context.

Retargeten/ retargeting/ remarketing2015-05-29T15:40:20+00:00

Een online marketingmethode die erop gericht is om bezoekers, die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht, opnieuw te bereiken via banners op iedere andere website van derden.

Rich Media2015-05-29T15:39:26+00:00

Een vorm van display advertising die banners op een interactieve manier toont aan de doelgroep. Dat kan variëren van bewegende banners, uitklapbanners, banners met geluid, videobanners etc. Je brengt als het ware je merk tot leven.

ROI2015-06-11T16:01:28+00:00

ROI = return on investment. Het rendement op de investering. Levert de investering een verlies op, dan is de ROI een negatief getal; levert de investering winst op, dan is de ROI een positief getal. De roi uitrekenenen: opbrengst /  investering (kosten) × 100%.

Run of Channel2015-05-29T15:38:32+00:00

Je banners worden vertoond binnen een bepaald netwerk (bijvoorbeeld Sanoma, Markplaats, Google, Facebook etc.) of op basis van inhoud en onderwerp van site (sport, health & fitness, lifestyle etc.).

Salesfunnel2015-06-11T16:05:09+00:00

Een salesfunnel is een omgekeerde trechter met bovenin je  online bezoekers en onderin de gerealiseerde verkopen. Door de conversie van lead naar klant inzichtelijk te maken is het gemakkelijk uit te rekenen hoeveel leads je nodig hebt voor een bepaalde hoeveelheid opdrachten/verkopen. En zo reken je uit hoeveel omzet je kunt behalen. Via display advertising en retargeting kun je veel invloed op dit proces uitoefenen door gebruik te maken van dynamische banners gekoppeld aan je productfeed.

Semantisch targeten2015-06-11T16:21:26+00:00

We gaan de ontent op websites semantisch screnen op basis van beschikbare zoekwoorden. Admantix is een aanbieder van deze data en het stelt ons in staat het juiste umfeld te vinden en te koppelen aan je bannercampagne. De kans dat je banner opvalt is vele malen groter omdat de inhoud van de site afgestemd is op de boodschap in je banner.

Site path2015-06-25T10:55:06+00:00

Het pad op je website dat inzichtelijk maakt waar bezoekers vandaan komen, waar ze naar toe surfen en vanaf welke plek ze je website weer verlaten. Via een schematische weergave krijg je inzicht welk pad het meest wordt afgelegd.

SSP2015-06-11T16:28:52+00:00

Supply Side Platform, is het equivalent van DSP maar dan voor de publishers. Bij DSP probeert men de banner impressie zo goedkoop mogelijk te verwerven. Aan  de SSP kant probeert men de bannerimpressie voor de best mogelijke prijs in de markt weg te zetten.

Targeten2015-05-29T15:42:26+00:00

De mogelijkheid om aan de hand van diverse parameters, zoals gedragsvariabelen, demografische kenmerken etc. een specifieke doelgroep te benoemen, te vinden en hen advertenties tonen.

Third Party data2015-06-11T16:14:22+00:00

Dataproviders die gegevens van derden ter beschikking stellen, zodat we het effectief kunnen inzetten om specifieke doelgroepen te targeten. Bijvoorbeeld Mark & Mini die als dataprovider data van derden koppelt, de offline informatie verrijken met online informatie, waardoor we kunnen bepalen wat de gezinssituatie is, WOZ waarde etc. Zo zijn er tot 60 kenmerken datakoppelingen beschikbaar die we kunnen inzetten.

Trackingpixel2015-05-29T15:25:16+00:00

Een HTML code die op je site staat en alle bezoekers een identificatiecode (oftewel cookie) meestuurt. Vanaf dat moment wordt die bezoeker geïdentificeerd en ben je in staat deze cookie te volgen en op te nemen in je display advertising en retargeting campagne.

Whitelist2015-12-03T10:49:46+00:00

Lijst van goed responderende websites. Samen bepalen we de criteria, wanneer een site goed respondeert.